سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان با تاکید بر برنامه‌های پیشگیری از آسیب گفت: ما بنا داریم برنامه‌ها را به سمت پیشگیری ببریم و حوزه مداخله و درمان را کمرنگ‌تر کنیم، اما باید بررسی شود که چرا این دانشجویان آسیب دیدند و دارای خشم‌ها و ناراحتی هستند.

در نظر گرفتن کارنامه سلامت روان و جسمانی برای جمعیت دانشجویی/ خشم‌ و ناراحتی دانشجویان بررسی می‌شود

سلامت نیوز:سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان با تاکید بر برنامه‌های پیشگیری از آسیب گفت: ما بنا داریم برنامه‌ها را به سمت پیشگیری ببریم و حوزه مداخله و درمان را کمرنگ‌تر کنیم، اما باید بررسی شود که چرا این دانشجویان آسیب دیدند و دارای خشم‌ها و ناراحتی هستند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،"ابراهیم نعیمی" سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان ، با اشاره به ۱۹ هزار دانشجو که در شیوع کرونا ویروس تعدادی از اعضای خانواده خود را از دست داده‌اند، و در پاسخ به این سوال که چه پشتیبانی در زمینه روحی و روانی از آن‌ها در سازمان امور دانشجویان به عمل خواهد آمد؟ گفت: کارنامه سلامت روان و جسمانی برای دانشجویان در نظر گرفته شده است که تا حدود یک ماه دیگر در سامانه دانشجویان باز است و دانشجویان می‌توانند اطلاعات مختلفی که ما از آن‌ها خواسته‌ایم را اعلام کنند. سپس برحسب اطلاعاتی که به ما می‌دهند آن‌ها را به چند دسته تقسیم خواهیم کرد.


وی در ادامه بیان کرد: دسته اول دانشجویانی هستند که در معرض آسیب‌های جدی قرار دارند و در صورتی که دانشگاه‌ها حضوری شوند به صورت حضوری مشاوره خواهند شد. آن‌هایی هم که نیاز به مشاوره فردی دارند مراکز مشاوره دانشگاه‌ها با آن‌ها تماس می‌گیرند و آن‌ها را دعوت می‌کنند تا به دانشگاه بیایند و مسائل‌شان را مورد پیگیری قرار دهند.


نعیمی اضافه کرد: در صورت حضوری شدن دانشگاه‌ها آن دسته از دانشجویانی که به مشاوره فردی نیاز دارند به صورت حضوری پیگیری خواهد شد و سایر دانشجویان در قالب کارگاه‌هایی که اساساً در قالب پیشگیری هستند، پوشش‌دهی می‌شوند.


وی با تاکید بر برنامه‌های پیشگیری از آسیب گفت: ما بنا داریم برنامه‌ها را به سمت پیشگیری ببریم و حوزه مداخله و درمان را کمرنگ‌تر کنند، اما باید بررسی شود که چرا این دانشجویان آسیب دیدند و دارای خشم‌ها و ناراحتی‌ها هستند. بنابراین لازم است که در ارتباط با آن‌ها کارگاه‌های آموزشی متناسب برای تاب آوری جهت حل مسائل، برنامه ریزی کنیم.


سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان گفت: این برنامه‌ریزی‌ها انجام شده و وابسته به این است که دانشگاه‌ها بازگشایی شوند. اگر بازگشایی حضوری نشوند در قالب وبینار که از دوره قبل شروع شده و در حوزه سواد سلامت تأثیرگذار بوده است با جدیت ادامه خواهد یافت. تلاش می‌کنیم در برخی جاها که ضرورت دارد کارگاه تعریف کنیم و آن‌ها را توسعه دهیم.


وی در واکنش به پایش نهایی از وضعیت روحی و روانی دانشجویان در پی شیوع کرونا و فاصله از فضای دانشگاهی گفت: هنوز پایش نهایی دانشجویان اعلام نشده است، زیرا دانشجویان تا حدود نیمه آذر ماه فرصت دارند که اطلاعات خود را وارد سایت کنند و بعد ما نسبت به اطلاعات دقیق، تجزیه و تحلیل را انجام دهیم.
نعیمی در واکنش به احتمالات شروع پیک ششم و ضرورت بازنگری بر پروتکل‌های سلامتی و بهداشتی دانشجویان و دانشگاه‌ها گفت: قطعاً بر اساس آخرین تصمیم گیری‌های کلان ملی مقابله با کرونا و ابلاغیه‌هایی که صادر شده، دانشگاه‌ها خودشان را داخل آن چارچوب‌ها تنظیم خواهند کرد. بنابراین قانون‌هایی که مصوب می‌کنند باید متناسب با بازگشایی دانشگاه‌ها باشد.


سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان با اشاره به تفویض اختیار وزیر علوم به دانشگاه‌ها گفت: وزیر علوم این اختیار را به دانشگاه‌ها داده است که بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و انتظارات خود دانشگاه تصمیم گیری شود در نتیجه فعلا تصمیمات به شکل واحد و همه جانبه نیست.


وی افزود: اکنون مدارس می‌توانند با آن شرایط و پروتکل‌های لازم بازگشایی شوند، دانش آموزان تا ظهر مدرسه هستند و بعد از آن به خانه می‌روند اما شرایط دانشگاه‌ها متفاوت است. دانشجویان بعد از کلاس با خوابگاه، رستوان و… مواجه هستند از این رو اقتضائات خاص‌تری دارند. بنابراین اگر قرار است بازگشایی شود حتما جنبه‌های متعددی در حوزه بهداشت و سلامت جسمانی باید مورد توجه قرار بگیرد.


نعیمی تاکید کرد: بخاطر شرایط مذکور نیاز است که یک مقدار دقت نظر بیشتری نسبت به دانشگاه‌ها شود و تصمیم‌گیری‌ها گام به گام باشد.
وی در پاسخ به این سوال که چه خطر و آسیبی برای دانشجویان وجود دارد که باید نسبت به آن پیشگیری شود؟ گفت: تاکید من بر پیشگیری و مهارت افزایی است. من در حوزه مشاوره و معلمی فعالیت داشتم بر اساس تجربیات هم به این جمع‌بندی رسیدم که علت اساسی بسیاری از مسائل فقدان مهارت‌ها است؛ کودکان و نوجوانان ضربه‌های مختلفی را در طول زندگی دریافت کرده‌اند که این ضربه‌ها آرام آرام جمع شده است.


سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان گفت: راهکارهای مختلفی که آن‌ها باید بیاموزند مهارت مدیریت هیجانی است، در برخی مواقع مهارت حل مساله را به درستی نمی‌دانند. از این رو نهادهایی که قبل از دانشگاه مسئول تربیت افراد هستند باید این موارد را به خوبی به دانش‌آموزان آموزش دهند. اما متاسفانه نتوانستند آن را جا بیاندازند.


وی افزود: پس از آن وقتی فرد به نقطه دانشجویی می‌رسد ممکن است با ضربه‌های بزرگتری مواجه شود و شاید دست به رفتارهای خود آسیب رسان بزنند. در نتیجه ما نمی‌خواهیم در آخرین پیوستار قرار بگیریم و مداخله و درمان کنیم بلکه می‌خواهیم در ابتدای پیوستار باشیم و تلاش می‌کنیم دانشجویان ورودی دوره‌های مختلف، مهارت‌های زندگی را به خصوص در قالب حل مسئله، تعامل مطلوب، مدیریت هیجان و کنترل خشم آموزش‌های فراگیری را بیاموزند.
سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان گفت: ما این آموزش‌های فراگیر را برای دانشجویان برنامه‌ریزی و اجرا خواهیم کرد تا آن‌ها نکاتی را بیاموزند که نه فقط در دوران دانشجویی بلکه در طول زندگی‌شان از آن به نحو مطلوب استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha